Otázky a odpovede

1. Prijímate nových pacientov?

Áno, nových pacientov prijímame priebežne, a to jednak podľa prideleného spádu ,ale aj mimo spádu do naplnenia našich kapacitných možností. V prípade záujmu o zaradenie do starostlivosti v našej ambulancii je potrebné sa prísť k nám nahlásiť - vystavuje sa elektronická dohoda . Zdravotnú dokumentáciu prinesiete so sebou alebo si ju vyžiadame od pôvodného lekára my. Prijímame nových pacientov do naplnenia kapacity. Vzhľadom na nastavenie systému elektronických dohôd v NCZI je opäť potrebné sa odhlásiť od svojho pôvodného praktického lekára - ak sa odhlásite v priebehu mesiaca , tak je on ešte povinný vám poskytovať zdravotnú starostlivosť do konca uvedeného mesiaca. Ale nahlásiť sa treba u nás hneď. Zdravotné poisťovne akceptujú nového lekára od 1.dňa nasledujúceho mesiac od dátumu ukončenia starostlivosti u predchádzajúceho lekára .Zmena obvodného -praktického - lekára je možná až po 6.mesiacoch od podpísania dohody u posledného lekára.

2. Chcel by som termín vyšetrenia na hodinu a čas.

Na presnú hodinu a čas sa objednávajú len preventívne prehliadky, prehliadky vo vzťahu k práci, prehliadky žiadateľov o vodičské oprávnenie, žiadateľov o zdravotný preukaz, prehliadky k zdravotnej spôsobilosti ku štúdiu, liečba spadajúca do nadštandardných služieb a pod .... všetko sú to len úkony nehradené z prostriedkov verejného zdravotného poistenia, to znamená, že sú na plnú úhradu. Na tieto vyšetrenia sa objednávate telefonicky alebo aj osobne. Ak sa nemôžete dostaviť, zrušte včas termín, aby mohol byť využitý pre iného pacienta.

3. Potrebujem bežné vyšetrenie u lekára pre chorobu alebo iné potiaže , ako mám postupovať?

Na to je potrebné si prísť pred ordinačnými hodinami  pre poradové číslo. Po vyčasovaní budú vybavené len akútne stavy, ktoré sa hlásia u zdravotnej sestričky. S poradovým číslom neodchádzajte. Ak pri jeho zavolaní nebudete prítomní, strácate poradie a nemusíte byť vybavení vôbec. Na riešenie pacientov s poradovým číslom sú presne vymedzené ordinačné hodiny .

4. Potrebujem vystaviť práce neschopnosť, alebo mám mať počas nej kontrolu u lekára ambulancie.. Musím si brať poradové číslo ?

Áno. Výkon vystavenia práceneschopnosti je viazaný podľa zákona na lekára, rovnako aj výkon kontrol. Len vo výnimočných prípadoch , po dohovore a bez poradového čísla ,to rieši zdravotná sestrička, ktorá to potom predá na doriešenie lekárovi.

5. Potrebujem predpísať lieky. .

V zmysle poslednej legislatívnej úpravy  má naďalej predpisovať lieky ten lekár, ktorý ich odporučil, čiže internista, kardiológ, neurológ, ortopéd ap..... a využívať pri tom e-recept repetatour. Vďaka využitiu takéhoto spôsobu predpisu Vám môže predpísať lieky na pol roka alebo aj rok, bez toho, aby ste ho museli navštíviť alebo museli navštíviť nás. Ale ak takýto spôsob nechce používať, tak Vás odosiela na predpis k nám, hoci by nemusel a nemal. Zákon je  v tomto smere novelizovaný zle a nejasne a spôsobuje veľa nedorozumení. Preto Vás žiadame, pýtajte si e-recept repetaour vždy, keď špecialistu navštívite. Nemusíte potom žiadať o predpis u nás . Ak píšeme lieky doporučené iným lekárom, musíme tam mať jasné a zákonom presne určené odporučenie . K predpisu vždy musíme mať preto aj kompletnú zdravotnú dokumentáciu.  Na predpis liekov si poradové čísla neberiete, požiadavku nahlásite buď osobne alebo telefonicky a budú vám zaslané elektronickým predpisom. Na predpis liekov nečakáte, lebo lieky sa predpisujú v na tom určenom ordinačnom čase bez Vašej prítomnosti. 

6. Idem na operáciu a potrebujem predoperačné vyšetrenia. Mám si brať poradové číslo ?

Áno. O vyšetreniach rozhoduje lekár ambulancie. V zdravotnej dokumentácii musí byť jasne uvedené o akú operáciu sa jedná a aké odbery a ďalšie vyšetrenia je nutné vykonať. A to je práca lekára.

7. Ordinujete aj prostredníctvom mailovej komunikácie?

Nie, neordinujeme. Pacient , ak potrebuje pre zhoršenie zdravotného stavu lekára , tak ho lekár má vyšetriť .  Mailom či telefonicky  chcieť  napr antibiotiká, alebo vystavenie PN  nie je medicínsky ani zákonne správne. Výnimku tvorilo covidové pandemické obdobie a to už skončilo.  

8. Špecialista mi odporučil vyšetrenia u iného špecialistu, kto mi dá výmenný poukaz?

Podľa platnej legislatívy nie je potrebný výmenný poukaz , stačí záznam o odporučení vo vyšetrení od špecialistu. 

9. Bol mi robený odber, ako sa dostanem k výsledkom?

Lekár alebo zdravotná sestra Vám vždy povie, či si máte kvôli výsledkom volať, alebo či s výsledkami máte prísť na kontrolu. 

10. Som nachladnutý, potrebujem stále test na Covid19 ?

NIe je to nevyhnutné, ale covid infekcie  bez testu ho od iného vírusového ochorenia neodlíšime. Tak hlavne v chrípkovej sezóne je to vhodné si ho urobiť po zakúpení v lekárni. 

11. Volám na ambulanciu a vy mi nezdvíhate.

Ak nezdvíhame, tak pracujeme a riešime pacientov v ambulancii. Treba byť trpezlivý a skúšať opakovane. Vždy si treba pozrieť aj stránku TSK, či nemáme dovolenku. 

12. Volám, lebo chcem vedieť, či robíte.

Zbytočný telefonát a blokovanie linky. Ambulancia praktického lekára pre dospelých je podľa zákona vždy povinná mať zabezpečeného lekára a zdravotnú sestričku, nezávisle či má kmeňový personál dovolenku, či pn-ku, či iné voľno. Na dverách ambulancie a na stránkach Trenčianskeho samosprávneho kraja je vždy uvedené kto zastupuje .

13. Chcem vypísať tlačivá pre komerčné poisťovne, pre sociálnu poisťovňu, pre úrad práce, ap. Mám si brať poradové číslo ?

Nie, nemusíte. Treba to riešiť len so zdravotnou sestričkou. U nej necháte tlačivo na vypísanie a kompletnú zdravotnú dokumentáciu / kartu/ . Budete zaradení do poradia. Na vypisovanie má lekár určený a vymedzený pracovný čas a rovnako aj danú lehotu.

14. Chcem sa odhlásiť od vás k inému praktickému lekárovi.

Od 1.8.2025 je platný systém uzatvárania e-dohody, v ktorom treba odhlásenie a zmenu lekára nahlásiť.  Môžme tak urobiť, len ak sa u nás odhlásite.  

15. Chcem návštevu lekára doma.

Domáca návšteva sa dohovára len s lekárom a realizuje sa len ak o nej rozhodne lekár , a to po skončení ordinačných hodín na ambulancii. Treba si však uvedomiť, že lekár doma pacienta môže len vyšetriť a nie je možné realizovať ani odbery, ani vystavovať recepty, či žiadanky na rôzne vyšetrenia. Ak je váš stav akútny a vážny, treba volať RLP a RZP / napr. náhle vzniknuté bolesti na hrudníku, poruchy vedomia, vysoký a po liekoch neklesajúce tlak, silné bolesti brucha, hlavy ap. nereagujúce na lieky, ťažšie úrazy a popáleniny .../ .

16/ Chcem ísť na vyšetrenie k špecialistovi a chcem výmenný poukaz

Pred vyšetrením u špecialistu je nevyhnutné vyšetrenie u nás u lekára s poradovým číslom a ten rozhodne podľa toho o tom,  kde a na aké vyšetrenie vás pošle. Vystavenie výmenného poukazu je lekársky výkon, nie výkon zdravotnej sestričky.

17/ Chcem sa objednať na prehliadky a vyšetrenia ,ktoré nie sú hradené z prostriedkov verejného zdravotného poistenia, ako to mám urobiť ?

Prísť sa dohovoriť buď osobne na ambulanciu v priebehu ordinačných hodín, číslo si neberiete, termín vám dá zdravotná sestrička, alebo telefonicky prostredníctvom pevnej linky. Pre objednávanie nadštandardných služieb je možné využitie aj sms / viď príslušný odkaz na lište/. 

Sestrička pravidelne vychádza , prosím neklopte zbytočne. Klopte len pri stavoch ohrozujúcich bezprostredne život.

Nenašli ste, čo ste potrebovali vedieť? Informujte sa na ambulancii osobne alebo telefonicky .